Månens dragningskraft?!


Påverkar det stonas fölning?

Jag har hört det från kobönder, att dom upplevt detta. Ställde frågan här på bloggen och har faktiskt fått en liten idé från Birgitta Rådman. Själv visste jag inget om detta tidigare. Birgitta har också haft kor och många kalvningar under åren och enligt henne kommer många kalvar kring påsk. Påsken vet vi ju att den är styrd av månen. Påsken ligger ibland i mars i bland i april och detta har med månen att göra.

Nyfiken som jag är skall jag börja kolla detta? Föra lite statistik kanske...

Hrund som fölade den 4 maj, hade då ingen fullmåne, men dock nymåne dagen efter.

Ullas Hrisla som fölade den 10 maj, hade heller ingen fullmåne. Men den 12 stod månen i "första kvarteret".

Hraffa som borde ha fölat nu, har inte haft någon fullmåne, sedan den dag som vi hade beräknat som fölningsdag på henne. Nästa fullmåne blir nu på tisdag, den 20 maj. Så kanske kan det vara det hon väntar på och inte värmen som vi ofta säger.

I min kalender finns det ibland tecken på fullmåne, nymåne, första kvarteret och sista kvarteret. Men vad gör månen där emellan, den finns ju där, men kallas bara för måne?

Kanske har jag gett mig in på för djupt vatten. Detta kräver ju forkning, men är helt klart för okunnig i frågan. Men lite kul är det i väntans tider.

I brist på annat att göra...

"Fryser det på natten till 1 maj är det bäst att räkna med en sval vår och kalla sommarnätter."

"Regnar det mycket i maj regnar det litet i september."

"På en våt maj följer en torr juni."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"