Grattis till fint stoföl



I lördags fick Skolgårdens Islandshästar ett sto föl, med en mycket fin färg.

När Ulla ringde och beskrev fölet, blev jag så nyfiken så jag åkte på besök redan samma dag för att beskåda underverket. Självklart tog jag med mig kameran. Fölet har ingen ål, vilket inte framgår av bilderna.

Gissa färgen?
Pappa är isabell skäck
Mamma är svartbrun
Farfar är brunskäck
Morfar är brun med stickelhår
Farmor är gulsvart
Mormor är mörkbrun

Färgerna ovan är enligt World fengur. Mamman kan även beskrivas som mörkbrun med mjölmule, se bilden ovan. Då mamman står som svartbrun i World fengur, så går det inte att få fram avkommans färg där. Svartbrun har ingen kod i World Fengur.

Gissa under kommentarer?

Kommentarer

Anonym sa…
Gulsvart (Det vi kallade bork förut)?
Anonym sa…
Gulsvart håller jag också på =)
Jag har lite nyheter från island, jag har entligen bestämt mig för att betäcka þota med Aron frá Strandarhöfði :D Blir ingen spännade färg men kanske en liten stjärna i framtiden, hihi. Hoppas allt är bra! Lycka till med de andra stona och fölen. /Stina

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"