Ett lyckat inköp


Hästen har en stor kropp och en liten mage. Hästen är skapt för att äta 18 timmar per dygn för att må riktigt bra. En sysslolös häst skaffar sig gärna ovanor som krubbitning och dyl, inte så vanligt hos våra islandshästar men hos andra raser. Om inte hästen får utfodringen utspridd under en stor del av dygnet, kan den inte tillgodogöra sig näringsämnena i fodret. Fodrar man för sällan, får hästarna mindre muskeltillväxt, glanslös päls och lättare kolik.

Detta är inget nytt för oss som håller på med hästar, men det är otroligt svårt när man har hästarna som hobby och själv jobbar 8-10 timmar per dygn inkl resor.Därför är jag så glad för vårt senaste inköp, en foderautomat med äggklocka. I höstas delade vi upp vinterhagen i två. Mellan hagarna har vi en grind öppning kopplad till en äggklocka.

Våra hästar som går ute dygnet runt får tillgång till hö med hjälp av grinden och äggklockan.Kl 08.00 fodrar jag morgonhö i hage nr 1, jag stänger ingången till hage nr 2 och lägger in hö där också. Kl 12.00 öppnas grinden automatiskt till hage nr 2. Kl 17.00 är jag åter hemma och fodrar själv. Kl 22.00 fodrar jag åter i hage nr 1 och stänger grinden till hage nr 2. I hage nr 2 lägger jag åter hö och hästarna får automatisk tillgång till detta hö kl 02.00 på natten.

Jag föredrar detta system framför fri tillgång på hö.

Ett lyckat inköp, som jag vill ha fler av!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"