Laddar för snöskottning



Nu får man inte slita ihjäl sig, men slita får/måste man. Två snöstormar på en vecka det sliter. Jag är så tacksam att ha möjligheten att jobba hemifrån sånna här dagar/veckor. Det ger mig möjlighet att jobba på gården innan jobbet, på lunchen och kanske ta ett motionspass och skotta snö.

Försöker se snöskottningen som träning, noga med knäböj när jag skyfflar snö med spaden. Försöker påminna mig om att byta ställning så jag inte får en vridning i ryggen samtidigt som jag lyfter.

Har bytt ut skyffeln mot en mindre spade, dessutom i plast. Det betyder att jag får lyfta lättare och fler gånger. Men det skonar min nacke/rygg i längden. Jag har inte bråttom. Det värsta är att hästarna får mat lite senare än vanligt. Men så får det bli, bara min kropp håller. Jag behövs!!!



Snöpulkan eller vad kallas den som man skjuter framför sig?! Den ger ett bra konditionspass. Man får upp flås och hjärtklappningen på några minuter.

Vår gårdsplan är för liten för traktor. Ibland när det blir riktigt jävligt kör jag infarten med grannens traktor. En vända rakt in och sedan ut. Underlättar men sedan får man ta resten själv för hand. Glad att jag själv kan hantera en traktor och glad att jag får låna, då vi inte har någon själv.



Vattenbaljorna har jag fått skotta fram flera gånger per dag. Nackdelen med att bo högt och öppet. Fördelen, sällan mygg och knott.

Ser i detta väder fördelar och nackdelar hos dom olika tillverkarna av varmvattenbaljor. Har några svarta och några gröna i olika storlek.

Den översta hagtråden är fortfarande synlig. Så mer snö än så här har vi haft tidigare år. Men problem uppstår när allt trillar ner på en gång.

Hästarna orkar nästan inte gå från vindskydden till maten/vattnet. Att sprida ut allt, dvs mat/vatten/vindskydd, ses som en fördel, för att få hästarna att röra på sig mer. Men just nu ser jag det som en nackdel. Står dom vid vindskyddet och inte vill komma in eller till fodringen. Då lär dom inte söka upp vattnet heller självmant utan väljer att äta snö och det blir inte tillräckligt med vätska.

Laddar just nu för ett motionspass med snöskottning...

Ut och njut!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"