September


Vilket magiskt väder vi har fått starta upp September med. Njuter! Nu stallas fler och fler hästar in, det börjar fodras med hö. För mig har hästarna gått på lite hö hela sommaren och varit installade dessutom. Anledningen är att jag vill ha Stáli (hingst) inne på nätterna, ifall några hästar på byn skulle komma lös tex 10 unghingstar. Sedan har mina två ston gått in också för att göra honom sällskap. Det är inga problem att ha honom ensam inne på nätterna, men min hjärna säger att han mår bättre av att ha sällskap. Då vill jag ju inte ta in bara en av stona utan båda har fått stå inne på nätterna, som sällskapsdamer. 


Fördelar, alla tre är fina i hullet, inget gulligt sommarhull inför hösten/vintern. Dom är i tipp-topp form för att tränas i höst. Ingen behöver banta och det är ju en fördel. Dessutom har dom varit väldigt befriade från mygg, knott och andra små sattyg. Inga sår, inga rinniga ögon, inga flughuvor. Har gått väldigt lite flugspray i sommar. Nackdelar, ingen vila från stallsysslor dvs morgonfodring och mockning hela sommaren för min del. Inga sovmornar på semestern. Som i år mestadels tillbringades på hemmaplan. Ekonomiskt ingen vila i sommar, har fått stå för spån och hökostnader hela sommaren. Alla tre har dock betat i sommar, lite hela dagen eller lite mer under några timmar. Beroende på vilken hage dom gått i. Men nu börjar betet tappa i värde och jag ökar smått på fodergivorna och inom kort landar man i det "vinternormala" igen.



Skall snart iväg och hämta hö till hösten, vårens lager börjar ta slut. Hoppas på en bra analys. Senare i höst måste jag även räkna om stonas högivor, dom är ju dräktiga och kommer i vinter behöva fodras upp. Jag älskar hösten, förutom att mörkret smyger sig tidigare och tidigare på kvällen. Tänk om vi kunde stanna klockan nu. Det räcker att det blir mörkt vid 21. Det böhver inte bli tidigare och tidigare. Tänk när det är som värst i vinter och blir mörkt vid 14. Hujedamig, men som tur är har vi snö då som lyser upp omgivningarna. Första snön har kommit på fjälltopparna, som vi ser hemifrån oss.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"