Motivation


Nu gäller det att hitta motivationen, när vädret är uselt, mörkret kommer smygande, hästarna är leriga och underlaget geggigt. Perfekt tid att gå teoretiska kurser tycker jag, träffas och fika i massor. Men i Coronatider är ju även det svårt.

Jag brukar bli hösttrött. Förr gav jag hästarna höstvila, men senare år har det inte blivit det av olika anledning. Men saknar höstvilan. Men speciellt i höst finns det ingen anledning. Både Stáli och stona vilade i sommar under betäckningstiden. Stona kommer dessutom att gå på vila till vårvintern. Så nu gäller det bara att gneta på med grundträningen. Grundträning är egentligen det jag tycker är roligast, men den här årstiden blir även det trist. Skulle man däremot få krypa in i ett belyst, varmt och torrt ridhus så skulle läget vara annat.

Men man behöver ju inte ställa så höga krav på varken sig själv eller hästarna, just nu. Ha lägre mål, mindre prestation. Små mål, små övningar, korta pass. Tillåt dig att jobba hästen från marken om den är superblöt och superlerig, strunta i att sadla den dagen. 

Tömlongering är något jag tycker är jättekul. Så det gör jag mycket den här årstiden. Tömkörning, då får jag motion själv också.

Höstens/vinterns mål:
Funderar på att köra in Thruma.

Stáli och jag finslipar på galoppfattningar, fina fattningar, från kort tempo tölt och skritt.

Sandrós och jag skall bli trygga tillsammans, vi kommer köra mycket NH från marken. Vi ska uppleva saker tillsammans och hon skall bli en trygg tjej som inte är så skvätten som hon är idag.

Ps. Målet med Thruma blev lite fel. Jag ska självklart inte ”fundera” på inkörning av Thruma, hela hösten/vintern. Utan jag har funderat klar och har bestämt mig att det är det jag ska göra i vinter.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd