Grattis Thruma



Idag fyller Thruma 10 år.

Minns så väl dagen då hon föddes. Visste redan på morgonen att idag blir det. Var tvungen att åka till Sundsvall och jobba. Tvingade därför sambon att jobba hemifrån. Varje gång jag hade paus/rast ringde jag hem. Men inget föl.

Kom hem kl 20:45 och kl 21:00 fölade Gigja. Så typiskt förstföderskor. I samband med fölningen drog en tät dimma över byn och därmed var det bestämt att hon skulle heta dimma.

Men, tänker ni som kan språket?!

Jag satt i bilen, dagen efter, och ringde Gummi och frågade: vad finns det för ord för dimma på Isländska? Fick flera alternativ och fastnade för Thokka. När jag kom fram och skrev upp ordet, skrev jag fel. Jag skrev Thruma.

Vi gick omkring i två veckor och kallade henne Thruma fast det skulle vara Thokka. När vi kom på, efter ca två veckor, att det var fel namn så hade hon redan ”växt in” i sitt namn Thruma och det gick inte att ändra

Vi sålde sedan Thruma som 6-åring pga att jag var skadad och inte kunde rida. Har alltid ångrat den försäljningen. Även om hon haft det jättebra. Men försäljningen var ju inget jag egentligen ville utan blev ett måste då jag inte kunde använda henne. 

Men tidigare i år kom hon alltså  tillbaka till oss och idag grattar vi detta fina sto med extra morötter till middag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"