Fint ridväder och höstplanering

Tidig höst och det är underbart ridväder. I helgen har jag ridit med t-shirt i skogen, inte en mygga, inte ett knott. Helt perfekt!

I veckan ska vi få högsommarvärme. Hästarna har börjat sätta höst/vinterpäls, så för dom blir det varmt. Det blir till att rida lite lugnare dom dagarna det blir 25 grader eller svampa av dom rejält när man kommer hem. Men pga pälsen tar dom lite längre tid att torka. Man får helt enkelt tänka till lite.

Höstträningen är igång. Jag har tre hästar igång. Inga tävlingar inplanerade så vi tickar bara på i ett vardagslunk. Lite lugnare så här i pälssättningstider. Men än visar inte hästarna någon trötthet eller liknande.

Njuter av väder och miljö. Ridglädjen på hög nivå :) Älskar faktiskt hösten, med dess klara fina luft.Planerar ingen höstvila, på så sätt att hästarna skall stå, men lite lugnare skall jag ta det i november har jag tänkt mig. Men inte ställa av hästarna helt. Speciellt inte Júlia som stått hela försommaren/sommaren, hon får allt jobba på hela hösten. Men november är en trist ridmånad, då jag inte har något ridhus. Men det kommer bli lite mer arbete på plan, det kommer bli mer arbete från marken, så som tömkörning och longering.

I slutet av september återkommer våra endagskurser för Gummi, så just nu är det ett litet uppehåll. Sedan har vi träning på Valne gård, regelbundet 1 gång i månaden inplanerat, hela hösten, vintern och våren. Min plan är att åka iväg med Stáli på dessa träningar under hösten. Sedan får vi se om jag tycker att Ómur är så pass i form så jag kan ta med honom under vintern och våren.

Nästa år hoppas jag att någon av hästarna är i form så jag kan haka på någon liten tävling, på hemmaplan. Har liksom haft ett mellanår i år. Legat på latsidan vad gäller tävlingar. Tävlingar är en bra morot. Men först hösten och sedan vintern så får vi se hur det går.

Har redan anmält mig till en Eyjolfur kurs i maj 2020 - snacka om framförhållning.

Planen är att Stáli ska tillbaka till Gummi i början av året för en liten check/lägesrapport. Funderingar finns att visa honom igen nästa år eller året efter.


Ómur tittar ut över backarna



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"