Vilken utsikt

Jag var uppe på hästryggen igår 😊
Så otroligt ridsugen. Speciellt igår då jag visste att det var Gummi - kurs på Wången.
Satt upp på Rakel barbacka - jag kan rida, barbacka, helt utan smärta. Jipiee!!! Men får väl hejda mig. Ska inte utmana ödet för mycket. Har precis börjat på en tablett-kur igen.
Rakels öron
Igår verkades alla unghingstar. Birk har varit mitt huvudbry ett bra tag. Jag får inte röra vid honom i hagen. Inte klappa inte fång ingenting. Medan Júni varit supersocial och Bruno är någonstans mitt emellan dessa.

Júni vägrade gå in i stallet, vi fick trycka in honom, tre man. Han vägrade stå still vid verkning, han reste sig, han nafsade. Sedan vägrade han gå ut ur stallet, vi fick trycka ut han, sedan vägrade han gå in i hagen fast polarna redan var där. Snacka om omställning!

Birk däremot, följde mig som en magnet, stod stilla under verkning, njöt av lite pyssel och leddes snällt ut i hagen igen.

Bruno skötte sig perfekt, han är ett år äldre, och mer hanterad.

Det tar en livstid att lära sig förstå hästar.

Vet inte vad som är bäst just nu. Lider med dom barfota hästarna, det är så förbannat hårt, dom blir ömma i sulorna, får lätt hovbölder, hålväggar och går i hagen och spänner sig för att inte halka. Musklerna är stela som sten och dom blir trippiga i steget.

Dom broddade hästarna däremot kan slappna av i hagen, dom behöver inte spänna sig. Men vid ridning hugger brodden fast hårt i det hårda, det blir slitsamt för muskler och leder. Man kan nästan bara välja att skritta just nu.

Men vill absolut ha ridhästarna skodda, ingen tvekan om det, har man skor måste man ha brodd. Fyra brodd i varje sko är däremot kanske inte alltid av godo, två kan vara till fördel. Men har man satt dit fyra så sitter dom oftast där. Jobbigt att ta bort två och hålen blir lätt förstörda om inte brodden sitter i. Speciellt vid detta underlag är det en bov i dramat vid ridning. Men vid hagvistelse är ju fyra broddar utmärkt. Avslappnade hästar. Tänker som så, dom går fler timmar i hagen om dagarna än vad dom blir motionerade. Bättre att dom får vara avslappnade i hagen och inte fläker sig och så får jag rida lugnare istället. Men vi brukar heller inte ha detta väder i januari. Vi brukar ha massor med snö. Vid snö spelar det ingen roll om det är två eller fyra brodd i varje sko.

VILL HA SNÖ, NU, I MASSOR!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"