Skillnaden?




Nu när det är så mörkt ute är det så obehagligt att rida på vägarna. Jag har en bilväg hemma på byn som jag "måste" rida på för att ta mig till bättre ridvägar. Jag rider inte på denna asfalterade bilväg för nöjes skull utan det är en transportsträcka till annat, mindre trafikerat.



Min fundering är, varför ser inte bilisterna likheter mellan häst och älg? Två djur som är ungefär lika stora och ungefär lika i vikt.

Möter man älg, tvärnitar man och smyger förbi platsen, även om älgen redan försvunnit för länge sedan. Förbi hästar far man i flera km/timme utan att blinka, på mindre än en meters avstånd. Dessutom sitter en människa på ryggen som man kan få stå till svars för om det händer en olycka. Hästens liv tror jag inte bilisten bryr sig om men människan/ryttaren och skadorna på bilen och sig själv?!



Jag bär reflexer så jag ser ut som en julgran. Men vill det sig illa så hjälper inte dessa reflexer nämnvärt. Blir hästen rädd, kan vara för något helt annat än bilen, då går det illa oavsett reflexer eller inte. En mardröm...

Bilderna är alla otäcka och lånade från nätet. Otäcka eller hur? Går att hitta exakt likadana bilder med älgar istället.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"