Årskrönika januari - juni 2013

JANUARI


Det jag minns bäst från januari är den fantasiska clinic jag var på nere i Mantorp. Mads red två äldre dressyrhästar och det var ljuvligt att se och lyssna.

Hade även några fina dagar i Åre. Vi hade superfint väder och backarna var underbara.

På hästfronten var det i övrigt lugnt, alla var friska och krya.

Ómur fick vara med på en clinic i Uppsla, om passridning, med Gummi i sadeln.

FEBRUARI

Februari var som vanligt en fullspäckad månad.
Valne hästrehab hade invigning, Gneisti hade årsmöte, det var ridkurser.

Ómur var utlånad till Anne och dom gjorde sin första tävling.
Jag själv tävlade på Dilles vintertölt.


Minns ni pådraget om hästkött i köttbullar!?

MARS

Vi hade en ljuvlig vårvinter, tror det var ca 9 veckor på raken med strålande sol. Vi åkte skridskor på storsjön, turskidor till Hållfjället, vi åkte slalom i Vemdalen flera gånger. Det var även här det sket sig med svanskotan för andra gången :(


Jag tävlade Rakel på Wångens vintertölt.


Anne kvalade Ómur till A-klass i femgång.


APRIL

Anne tävlar Ómur igen, på Strömsholms nationella WR tävling.

Under våren pågår den mycket roliga passkursen.
Jag har putsat gamla Gígja som får visa vad hon går för eftersom Ómur inte är hemma.


Tävling på Wången med Meyla och Rakel. Rakels debut på ovalbanan.


Vi har översvämning i stallgången. Tyvärr kommer vi säkert få det i år igen då vi inte hunnit åtgärda problemet i somras.

MAJ

Lilla Diljá från Valne gård föds, en härlig natt.

Jag är ner till Romme och ser Anne tävla Ómur. Längtan efter honom är enorm.

Årets enda avkomma efter Ómur kommer till världen, ett svart sto med stjärn. Hemma hos Jenny och Lars Schill. Kanske Ómurs sista avkomma?!


Vi är lyckligt lottade som får åka på solsemester tillsammans. Det var ganska många år sedan sist.


Vi kör tre mycket fina ston till Stenholmen för betäckning med Teigur, från Tyskland.
Två blir dräktiga men inte vår Meyla.



JUNI


På en av passkurserna, ridandes i pass på travbanan, bestämmer jag mig för att Gígja ska betäckas med Döggvi. Snabba ryck.


Hingst- och stoflockerna anländer till oss för en skön sommar.


Norrlänska på Wången, med massor av fina hästar bl a Annes sista tävling med Ómur.


Efter norrlänska stannar Ómur hemma och jag får äntligen rida honom igen.
I juni blir det en kurs på Valne.


 

 

 

 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"