Ridning



Pga vaccination har hästarna nu stått på vila sedan i onsdags. Men imorgon ska jag åter sätta mig upp i sadeln och rida. Tänk att när man inte får rida är ridsuget enormt och när man får rida så kan det istället ta emot. Konstigt beteende, tycker jag.

Imorgon börjar jag åter rida både Meyla och Rakel. Meylas träning består mest i att bara hålla igång och Rakels träning består i att utveckla allt grundarbete dvs förbättra allt, takt, form, lydighet och finliret.

Már rider jag inte just nu utan vårt mål är att bli helt säker på lastning, tömkörning och longering. Ridningen kanske vi tar tag i ett par veckor innan han åter släpps på bete med hingstarna i sommar eller så blir det ingen ridning alls i vår utan allt spars till hösten. Han är grund inriden så det blir fortsatt skolning av honom.

På onsdag blir det en privat lektion för Gummi och på måndag, dvs någon typ av annandag påsk eller liknande blir det en heldags kursdag för Gummi. Vem jag tar med mig får dagsformen avgöra.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"