Kjarval frá Sauðarkróki

Den observanta kan i World Fengur se att Kjarval frá Sauðarkróki förlorat sin stam. Redan 2007 tog man ett DNA på honom och jag vet att vid årskiftet 2010-2011 hade man fortfarande inte redovisat något i WF. Vet det för att i samband med Gneistis årsmöte var jag in och tittade på just detta. Men här omdagan såg jag att det nu var rensat. Enligt DNA testet är inte Hervar frá Sauðarkróki Kjarvals far och man vet inte vem hans far är. Därför blir det nu tomt i Kjarvals stam på faderns sida.



Detta påverkar många hästar. Bl a vår Ómur har Kjarval som farfars far, dvs Ómurs far är efter Oddur frá Selfossi och Oddur är efter Kjarval. Långsökt, men ändock ett hål i stamtavlan.

Detta påverkar många hästar då Kjarval har nästan 900 avkommor, bl a dom fina hingstarna Svartur frá Unalaek (över 500 avkommor), Oddur frá Selfossi (över 400 avkommor), båda söner till Kjarval.

Det finns också många fina ston efter Kjarval, som gett fina hingstar som i sin tur är flotta i aveln.

Men oavsett vem som är Kjarvals far så är han ju med den okända stam han har en mycket flott hingst som påverkat Islandshäst aveln mycket positivt.

Så vad gör väl en stamtavla när det finns bevis för gott resultat...

Men mycket trist för den som köpt en fin (kanske dyr) häst just för att få in Hervar i sin stam... Nitlott kanske, beror hur man ser på det.

Bilderna är lånade från nätet.

Kommentarer

Anita J sa…
har för mig jag alldeles nyligen läst att det var Hervar som var pappan och inte grannhästen. dom hade jämfört dna och det kjarval och hans avkommor hade kunde stämma med Hervar men inte alls med grannens hingst som dom påstod kunde vara pappan... minns dock inte vart jag läste detta just nu...

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"