Siffer information

Har tittat lite på bedömningssiffror och många tankar börjar ju snurra i huvudet då...

Medelpoängen för exteriör blev 7,95 på Wången.
Jämfört med Strömsholm 1 där medel blev 8,0.
Jämfört med Vaggeryd där medel blev 8,0.

Medelpoängen för ridegenskaper blev 7,62 på Wången.
Jämfört med Strömsholm 1 där medel blev 7,75.
Jämfört med Vaggeryd där medel blev 7,63

Medelpoäng för totalbedömningen blev 7,75 på Wången.
Jämfört med Strömsholm 1 där medel blev 7,86.
Jämfört med Vaggeryd där medel blev 7,79.

Just nu pågår bedömning på Margretehov och i skrivande stund är högsta ridegenskapspoängen på 7,53?!

Är våra hästar så här "dåliga", har vi häst ägare ingen förmåga att bedöma våra hästar själva, är domarna hårda, bygger vi drömslott innan... Frågorna är många?!

Är det bättre att visa på Strömsholm än på andra ställen? Får vi bästa domarna till vissa banor? Domarnas koppling till hästen, ryttaren och ägaren, hur påverkar detta? Jag har fått många synpunkter, frågor och funderingar från olika människor under bedömningsdagarna på Wången. Jag har inte svaren och har svårt att tänka mig att det är någon annan som har heller.

Varför blir inte resultaten bättre och bättre, avlar vi inte på bättre och bättre hästar? Medelpoängen för exteriören på Wången har varit 7,95 tre år på raken, medelpoängen för ridegenskaper har varit 2008 - 7,58, 2009 - 7,82 och i år 7,62. För totalen 2008 - 7,73, 2009 - 7,88 och 7,75 i år. Självklart är detta en alldeles för kort tidsperiod att reflektera över (jag återkommer om 10 år).

Allra viktigaste frågan, tycker jag, hur motiverar vi oss att visa fler (och bättre) hästar till den kostnad det blir? Mot detta resultat. Var finns moroten, var finns glädjen och var finns belöningen? Vem vinner vem förlorar? T o m rosetterna är borttagna från i år, inte ens den finns att "tävla" om.

Jag är i allafall glad och nöjd, hästen är frisk och välbehållen (viktigast av allt), väl inriden och åter hemma så jag kan njuta. Det går fler tåg och det finns viktigare saker här i livet än avelsbedömningar...

Kommentarer

Bra reflektioner och sammanfattning på ett intressant och laddat ämne!
Christina sa…
Ja Maarit, jag har haft samma funderingar! Jag tror att det behövs mer öppenhet och fler tillfällen till att diskutera detta. Risken finns, precis som du nämner, att fler och fler tröttnar på att visa sina hästar och använder pengarna till något "roligare". Vi vill att fler hästar skall komma till bedömning men de låga siffrorna kan ha som effekt att vi får färre visade hästar! Mycket bra inlägg!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"