Ómur

Nu är det inte långt kvar tills Ómur skall visas på Wången. Är spänd av förväntan, men inte nervös. Jag längtar nog mest till att det skall vara över och jag får hem guldklimpen. Förhoppningen är ju att han skall betäcka bl a våran Gígja.

Bilden är från förra årets exteriörbedömning, då han fick 7,87 för exteriören. Har en liten "dröm" om att han skall höja exteriören lite, han fick 8.0 för hovar och han har bättre hovar än 8,0 så där tycker jag att det skulle kunna höja sig. Rättare sagt han har super fina hovar. Är lite kluven i hovarnas bedömning är det hovkvaliteen som bedöms eller är det verkningen? Belönas man bra för hovarnas kvalitee eller belönas man för hur tränaren har verkat hovarna?

Han har inge fel på sin benställning, heller tycker jag , där fick han 7,5 förra året, så där tycker jag gott han skulle kunna höja till 8,0, minst. Men en häst som inte travar vid exteriörbedömningen, kan aldrig få mer än 7,5 för benställningen och Ómur var lite spänd inne i ridhuset och vägrade trava. Men detta vet jag att Gummi har jobbat på, så hoppet finns. Vi håller tummarna.

Vi ses på Wången och lycka till alla som har hästar med på bedömningen!

Kommentarer

Irja sa…
Jobbar i veckan men tänkte försöka ta mig upp och titta på Ómur. Vet du när han kommer att visas?

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"