Lättsam ridhäst...


Gígja är verkligen en lättsam ridhäst. Inget bråk, stök eller tjafs. Bara possitiv till allt arbete. Efter att hon har vilat (varit dräktig bl a) i 8-9 månader så har jag under hösten lite smått satt igång henne.

Jag brukar inte rida alls under oktober-november, det brukar vara min tid att vila hästarna. Inte för att hästarna behöver det utan mer för att jag behöver det. Under denna tid på året är det mörkt, hästarna är leriga, sätter en massa päls och jag själv brukar ha mycket jobb. Så det brukar vara en perfekt tid för vila.

Men i år blev det inte så, för jag hade Gígja som behövde ridas. Det har helt klart gått över förväntan, men hade det varit en lite problematisk häst, så hade det inte varit lika enkelt att ta sig ut i mörkret och regnet. Men tack vare att det har varit Gígja så har det fungerat riktigt bra. Hon är inte i topp form (inte jag heller), men hon är igång.

Hon tickar på oavsett om hon gått en eller sju gånger den senaste veckan. Lika lätt och lika possitiv. Hon är taktren och går i fin form i lungt tempo. En häst att njuta av, mjuk är hon ju också.

Vill man så tränar man lite annorlunda och snart har man en mycket pigg tävlingshäst som speciellt är på hugget på passbanan. Lite mera luft i hennes gångarter, så skulle man ha den ultimata tävlingshästen.

Jag är så glad i min alldeles egen "terapi" häst!!! Hon är värd sin vikt i guld. Bilden ovan är några år gammal, är tagen på en kurs i Valne.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"