Tydliga flockdjur


I söndags skulle vi flytta över stona till en annan hage. Inget konstigt med det skulle man tro. Speciellt då hagarna är max ca 100 meter ifrån varandra, men man ser inte ingångarna till hagarna från respektive hage, det står ett hus emellan.

Vi fick hjälp av Marie, så vi tog tre ston och gick till den nya hagen. Tyckte att jag planerade så bra när jag bland dessa tre, tog ett gammalt lungt sto tillsammans med två ungston. I den gamla hagen lämnade jag ett gammalt tryggt sto med två till ungston. Också enligt planen.

Men ändå...

Vi lämnar dom tre första i den nya hagen. Stänger tre trådar/handtag efter oss. Går till den gamla hagen och medans vi sätter på dom tre kvarvarande stona grimmorna så möts vi av dom tre första stona. Dom har gått igenom tre trådar för att sedan springa runt huset och hem till sin gamla hage och resten av flocken.

Att ändra på rutiner och sära på flocken, om än för några minuter kan var superjobbigt för en häst. Speciellt om man är ung...

Varför byter vi då hage mitt i vintern, kan vara en bra fråga?! Det kanske jag återkommer till under dom närmaste veckorna.

Bilden ovan är på Meyla, januari 2008.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Mobila vindskydd

"Lotagen-träsket"