Säkerheten är A och O


"Säkerhet är snarare ett förhållnings- och arbetssätt än en fråga om skyddshjälmar, tåhättor och säkerhetsstigbyglar. När de träder i funktion har olyckan redan skett." Detta står i Svenska Ridsportförbundets folder "Säker med häst" och är helt korrekt. Men det spelar ingen roll hur mycket man tänker, förbereder oc förhåller sig, olyckan kommer förr eller senare.

När jag förra våren for i backen, när en unghäst kastade sig åt sidan, så var jag glad att jag hade en hjälm på huvudet. Har dock alltid det när jag rider, detta var inget undantag. Men utan hjälmen hade nog skallen spruckit denna gång. Jag tackade den hjälmen och lämnade in den på återvinningscentralen. Den hade gjort sitt och såg förjävlig ut.

Hjälmar är ett måste, men ack så dyra idag. Men är det något som får kosta så är det just säkerhets utrustningen.

Agria hade i helgen försäljning av MIPs hjälmar. Skall just nu vara marknades bästa hjälm. Dyr som bara den, men som tur var sponsrade Agria en hel del på priset.

Jag är nu lycklig ägare till en ny hjälm. Hoppas bara jag inte ramlar av första veckan för då känns den svindyr.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"