God fortsättning!

Ómur frá Feti
Brukar alltid börja året med att presentera dom hästar vi har "just nu". Antalet minskar "dramatiskt" tycker jag?! Detta är väl bara kul för dom nya läsarna som hittat hit och ännu inte hittat till vår hemsida www.jemthagen.se där alla hästar presenteras mer i detalj.

Min gamla trotjänare Ómur, har vi självklart kvar. Han blir 14 år i år och har varit min kompanjon i många år. Köpte honom på Island när han var föl, vid sidan av sin mor. Lärt mig massor och därmed har han fått stå ut med massor. Vi har tragglat oss igenom träningar, kurser, tävlingar och skador.

Tyvärr är han just nu skadad och får enbart skrittas. Under vårvintern ska vi åter på undersökning.

Han är godkänd avelshingst, femgångare med mycket bra pass och till sommaren tar vi ut licens för honom.

Meyla från Jemthagen
Vår underbara Meyla finns ju också kvar, men står just nu inte hemma utan hos Gudmundur Einarsson på Valne gård. Gummi har och ska tävla henne.

Hon är en makalös häst och den som känner mig är säkert trött på mitt tjat om min vackra blondin. Hon är helt underbar. Hon är född här på gården och har även fått ett föl här på gården. Meyla blir också 14 år i år.
Júni från Jemthagen
Júni är också en egen uppfödning som blir 7 år i år. Júni är till salu, till någon unghästvan person som vill utbilda honom vidare. Han är just nu den som jag "prioriterar" först. Han är den som just nu får följa med på kurser och dyl.

Vi tränar på dom "små detaljerna", flytta för skänkeln, rygga, igångsättningar och avsaktningar. Han är en liten men mycket positiv kille.
Júlia från Jemthagen
Júlia är också en egen uppfödning som även hon blir 7 år i år. Hon är lite senare i utbildningsfasen än Júni. Hon får lära sig allt här på hemmaplan och kommer inte lika ofta iväg på kurser och dyl. Men utvecklingen går framåt om än lite långsamt. Hon gör mig alltid glad, det finns inga dåliga dagar i hennes sällskap.

Hon är halvsyster till Meyla och även Júlia är till salu till någon som kan och vill utveckla henne vidare.


Stáli från Jemthagen
Vår sista uppfödning blir i år 5 år. Han är undan vårt fina sto Meyla. Just nu är han hos Gudmundur Einarsson på Valne gård för fortsatt inridning. Under januari skall vi till veterinären och kolla testiklar, röntga leder och kolla att han är i allmänt god form för att kunna under våren satsa på träning inför en visning i juni på Wången.

Dessa fem kommer ni under året att få följa här på bloggen. Ses och hörs!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"