For till Wången

När jag ändå hämtade Ómur på Valne gård så for jag även till Wången och tränade lite på ovalen.

Märktes tydligt att han inte blivit riden utan gått på vattenband i en vecka. Han var pigg och taggad. Han får ett enormt tryck i steget efter att han gått på vattenband. Att varva det med ridning måste vara helt optimalt. Oftast (alltid för mig) blir det antingen eller. Vattenband när jag själv tar semester för att hästen inte ska bli stående och då blir det vattenband en hel vecka.

Någongång skulle jag vilja stalla upp hästen på Valne, komma och rida varannan dag och låta hästen gå på vattenband varannan. Tror inte man skulle märka lika tydlig skillnad som efter en hel vecka. Men tror absolut att den blandningen är toppen.

Red alla gångarter, som ett femgångsprogram fast fler varv. Red så mycket jag behövde och övergick därefter till nästa. Passläggningarna satt. Ingen korsgalopp som i Timrå.

Nu borde jag också tagga till och anmäla mig till tävlingen på Wången nästa helg.

Pussade även på finaste Meyla, innan hon for till nästa tävling på Romme, Borlänge. Lycka till i helgen!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"