Vilken årstid är egentligen bäst?


Idag bjuder jag på en gammal bild, den är från 2002, min första islandshäst Ródi, hade haft honom i fem år. En av dom första vintrarna i Jämtland. Flyttade upp dec 1999. Har lärt mig att älska vintern sedan vi flyttade hit. Innan gillade jag slalom och vi for varje år upp och åkte skidor. Men slalom till att verkligen älska vintern. I Stockholm var vintern 6 månader av mörker, lera och ishalka. Ett par veckor med snö, i bästa fall. Deppade nästan ihop på höstarna när man visste att man hade allt elände framför sig.

Här uppe förväntar man sig vinter från november, blir överlycklig om den kommer redan i slutet av oktober och superbesviken om den kommer i december. Bara myser på mornarna när jag morgonfodrar och stormyser på kvällarna när jag kvällsfodrar. Det är aldrig riktigt mörkt pga snön, det är aldrig lerigt. Håller kylan i sig blir det heller inte halt. Just nu är det perfekt för att vara november. Hoppas hoppas det håller i sig. Skönt att vintern kommer hyfsat tidigt då påsken är tidig nästa år. Vintern är ganska säkert slut direkt efter påsk här hos oss.

Blir så otroligt sugen på att rida i snön. Det är två och en halv vecka sedan jag fick sista kortisonsprutan. Den har inte gjort någon som helst skillnad. Det är tre och en halv vecka sedan jag tränade i min PW grupp. Men igår gjorde jag det och det gick bra. Hade tjuvstartat redan i måndags med en lätt joggingtur och det gick också bra. Nästa PW pass är på fredag. Är glad att jag åtminstone är igång med det. Var sugen att ta fram skidorna igår, men eftersom jag skulle träna så lugnade jag mig. Till helgen kanske, kan ju vara läge att åka ut, och leta adventsgran, på skidorna.

Saknar en inkörd häst. Már är så gott som inkörd. Men då det hände en olycka på kursen, sista gången (inte med Már, utan en annan häst), blev jag lite spak/feg och har inte tränat honom något mer i körningen efter det. Vilket är supertrist i dagsläget. Men han är mycket tömkörd och jag SKA ta mig i kragen och börja jobba honom lite med draglinor, skaklar och innan vintern är slut ska vi nog åka lite släde också.

Vilken årstid är egentligen bäst?

Alla är lika bra, tycker jag, bara dom visar sig från sin bästa sida. Men vintern gör mig barnsligt glad, för att inte tala om julen. Våren ger hopp, sommaren njutning, hösten är underbar och vintern är bara helt sagolik.
Rätt kläder och rätt utrustning...

Kommentarer

Jag älskar alla årstider men vintern är ju magisk då det är snö, kallt och man kan pulsa fram med hästen i snön.. Hösten gillar jag då det är då underbara färger och mjukt i backen så man kan rida ut.. Våren är härlig då allt vaknar till liv, fågelkvitter.. Sommaren är nog den årstid jag gillar minst - det är FÖR varmt, FÖR mycket insekter och stenhårt i backen. Men den har sin charm den med..

Alla årstider är härliga men jag håller med dig.. Vintern är nog allra bäst.
Alla! Hurra för årstider!

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"