Att skriva i media

Det är många som skriver i media, tex Twitter, Bloggar och Facebook, om hur illa/bra dom tycker om ditt och datt. Även jag gör det. Spridningen och responsen är enorm både positivt och negativt.

Jag är positiv till detta på många vis. Men när man inte håller sig till sanningen är det dock inte lika roligt. Ibland blir det svårt för läsaren att avgöra. Detta gör mig rent av riktigt förbannad ibland.

Häromdagen (ska det ordet sitta ihop?) var Cezar Milan, den mycket populära hundprataren, avliden. Hur onödigt är inte det, att lägga ut sådant och vem orkar? Varför lägger dom inte sin energi på något roligare?

För några veckor sedan skrev, en granne, på FB att priserna på kliniken var väldigt höga. Hon är inte längre välkommen till den kliniken. Var det värt den följden för kunden och den negativa mediabevakning det gav för kliniken?

Det senaste jag irriterade mig över var återigen en försäkringsfråga. Försäkringar kommer ofta upp i media. Folk tar inte reda på fakta innan dom avreagerar sig i skrift. Utan fakta blir skrivelsen ofta en lögn, medveten eller omedveten?!

Skrivaren denna gång var missnöjd över försäkringsbolaget som krävt henne på pengar då hon avslutade sin försäkring i samband med en försäljning. Varför skriva en halvsanning för att spy galla över något. Skriver man bara för att ha något att skriva om eller vill man bara ha uppmärksamhet?!

Tar man reda på fakta blir man oftast inte så förbannad över saker och ting.

I detta fall hade hon haft en skada och har man haft en skada och fått ersättning för den, då ska man ju ha en försäkring och ska man ha en försäkring så ska man också betala för den. Något konstigt i det?

Hon utelämnade två små detaljer, att hon haft en skada och att försäkringen var obetald fram till förfallodagen.

Hon nämnde dock att hon blev betalningsskyldig fast hon sålt hästen och avslutat försäkringen.

Jag blir extra frustrerad över försäkringsfrågor eftersom jag kan försäkring och genomskådar skrivelserna.

Det är väldigt frustrerande att inte lägga sig i dessa skrivelser. Men vi håller på vår tystnadsplikt och vi som ombud får ju inte skriva att kunden missat nämna sin skada eller sin obetalda försäkring. För skriver vi det då har vi ju släppt på tystnadsplikten.

Jag gillar FB och bloggar, tänk så mycket information jag hittar där. Det gäller bara att sålla så man får med sig sanningen och fakta.
Birk och Bruno

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"