15 år i Jämtland

16 dec 1999 flyttade vi till Jämtland och gården i Kallsta. Jag lämnade världens bästa jobb i Stockholm för att möta arbetslösheten i Östersund. L hade jobb så så det kändes ju ändå skönt. Min arbetslöshet varade dock endast till mitten av januari.

I flera år kändes det som om jag var på skidsemester. Att bo i ett hus med flera eldstäder, träpanel, renfällar, fårfällar, skidspår in på knuten, ja det var nog det som gjorde det och så snön.

Dom första somrarna var fantastiska sedan visade sig den Jämtländsk sommaren från sin rätta sida. Oops dom somrarna hade kunnat få mig att flytta härifrån, åtminstone har det känts så i maj flera år på raden. I Stockholm avskydde jag november, här i Jämtland avskyr jag maj.

I hästväg hade vi med oss Ródi frá Strönd. Sedan köpte vi Frida från Bärby som sällskap till Ródi.

Frida var skadad när vi köpte henne och för att hon skulle få vila ordentligt och tillräckligt länge valde vi att betäcka henne. Vi fick Thóra från Kallsta. Vår första uppfödning.

Avel var jättekul och otroligt spännande. Vi började leta ett sto som skulle bli vårt avelssto. Till gården flyttade Hrafndís frá Bakkakoti.

Vi köpte ytterligare ett sto som vi skulle ha till avel, Gígja frá Sydri-Reykjum.

Ett tag var jag väldigt förtjust i hingsten Gestur från Stallgården och därför hamnade Gloria hos oss. Gloria byttes sedan mot Dis från Slätterne.

Det dröjde innan vi köpte fler hästar, men det kom en hel del föl under åren innan det var dags att köpa Ómur frá Feti.

Från lägenhet i Fredhäll/Rissne/Bromma till denna gård. Från kollektivstallet i Kallhäll till eget stall på gården. Det är mycket jag saknat under åren men inget jag ångrat.

Men livet är helt klart annorlunda, men annorlunda är kul!

Undrar hur livet ser ut om ytterligare 15 år. Oops, jag 60 år, nä livet är nog inte sig likt. Hoppas inte det iallafall...

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"