Snart kan vintern gärna komma...


Vem kan motstå snö?!

Idag åker alla ungstona till Valne gård och förra veckan åkte alla unghingstarna. 4 unghingstar blir kvar och det är våra egna, 3 st, dom ska denna vinter gå hemma pga att vi ska kastrera dom. Sedan får två av dom återförenas med hingstflocken, fast som valackar, nästa sommar här hemma i Kallsta. Den tredje ska i vinter bli både valack och ridhäst, så får vi se om han får sommarvila med hingstarna nästa sommar eller med en valack. Den 4:e hingsten är kvar för att om några dagar åka hem till Vilhelmina.

Våra hingstar går kvar i sommarhagen, med vindskydd. Men vi håller på att göra klart en ny hage, med vindskydd, åt dom närmare gården. Sommarhagen ligger lite för långt ifrån för att vi ska orka hålla på med vatten och fodring i vinter.

Alla avelsston med föl är flyttade till sin vinterhage.

Nu kvarstår att halma vindskydd, fixa i ordning fodergrinden och koppla in alla vattenbaljor med värme.

Jag skulle även vilja ha två foderhäckar innan vintern, men dom är dyra och jag skulle behöva vinna på Lotto först. Det är dock helt omöjligt eftersom jag inte spelar på Lotto. Men vem vet idag ska jag vara på travet i Östersund hela dagen, med lunchtrav, så kanske kanske...

Sedan kan vintern gärna komma, för nu är det så himla mörkt och ruggigt på kvällarna. Jag längtar efter snön, julen och allt det härliga som det medför. Bort med mörker, lera och regn.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"