Fölmönstring


Stáli hälsar på domare Nina Bergholtz

Hemma från Dille gård med våra ston och deras föl. Lastningen här hemma skulle aldrig ha gått utan grannens hjälp. Vi var helt klart en för lite för att Tumi skulle vilja gå in i transporten. Men när han väl var där flöt det på hur bra som helst.

Ett nytt bedömningssysten, sedan jag sist visade föl. Förstod inte alls mycket av procenten som siffrorna omvandlades till. Men bedömningsskalan gick från 1-5 och ibland var det inte fem som var bäst att få utan ibland var det bättre att få tre.

Stáli fick bäst för benställning, hovar, rygg och kors. Viktiga delar för en ridhäst.

Han fick även bra för sin långa smala hals som han bär väl. Haha jag som gnällt över hans korta hals, från dag ett. Där fick jag så jag teg. Har ju en far och en farfar med mycket vacker hals, så det vore ju konstigt.

Han fick under medel för att han var utåt tåad fram. Vilket jag, på kursen om fölbenställning för några veckor sedan, fick lära mig var positivt och ett måste för att benställningen ska kunna bli rak som vuxen? Kluvet!

Han visade alla gångarter. Med bra takt i skritten och lätt för tölt.

Det blev en 2:a pris rosett

Ómurs sista avkomma, en dotter på ett år, vann sin klass. Klassen var dessutom dagens största. Ett litet sto men med otrolig arbetsvilja och massor med tempo, utan tvekan femgångare med massor av pass. Riktigt glad blev jag av att se henne och grattis till Jenny och Lars.

Föl- och unghästmönstringar är väldigt roliga sociala tillställningar. Träffas och prata och man får chansen att jämföra lite. Se en flott trav hos en typisk fyrgångare, flott tempo hos en femgångare, korta och långa halsar. Inte minst se skillnaden på tex tre, fyra och fem månaders föl.

Nina var en bra domare som berättade hela tiden vad hon såg. Det var kul och fick publiken med hela tiden.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"