Slädföre



Härligt att ha en häst som är inkörd, det blir omväxling i motionen. Både kul för mig och hästen. Min utrustning är ursprungligen till mindre nordsvensk. Därefter har jag bytt ut (med hjälp av sadelmakare) vissa läderdelar till kortare remmar, några extra öglor. Släden är en storhästsläde, modell mindre. Skulle gärna vila ha en mindre mjölksläde istället. Skacklar köpte jag ca 20 st på auktion för ca 20 kr. Valde sedan att behålla dom kortaste och helaste. Tömmarna är trån Tärnsjö, extra långa eftersom jag även använder dom till tömmkörning. Att ha dessa extra långa tömmar är toppen då kuskbocken på min släde är längst bak och extra långa tömmar är nödvändigt.


Min utrustning är ursprungligen till mindre Nordsvensk. Därefter har jag bytt ut (med hjälp av sadelmakare) vissa läderdelar till kortare remmar, några extra öglor. Släden är en storhästsläde, modell mindre. Skulle gärna vila ha en mindre mjölksläde istället. Skacklar köpte jag ca 20 st på auktion för 20 kr. Valde sedan att behålla dom kortaste och hela. Tömmarna är trån Tärnsjö, extra långa eftersom jag även använder dom till tömkörning. Att ha dessa extra långa tömmar är toppen då kuskbocken på min släde är längst bak och extra långa tömmar är nödvändigt då jag använder kuskbocken. Det gör jag när jag har andra passagerare med.


Rolig bild man kan tro att Gigja ska dra hästtransporten.


Idag var det dimmigt men härligt på turen. Ett vitt landskap, tror vi är lyckligt lottade som har snö. Tors-fre ska det snöa. Till helgen lovas klarblå himmel och mycket kallt. 

Kommentarer

Å så härligt att kunna ta en slädtur! Och ja, ni är lyckliga som har snö ...

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"