Ridkurs för Eyjolfur Isolfsson

 

Nu har jag gjort min första dag på en ridkurs för Eyjolfur Isolfsson. Han är grundlig och mycket tydlig med sina förklaringar. Lite översättningar kan ibland bli tokiga så man får tänka till själv och göra sin egen tolkning. Tror att det var första gången för oss alla, så det var enkelt att börja från början/grunden. Första passet bestod enbart av arbete från marken, få hästen att lyssna, flytta och följa. Flytta framben/bog, flytta bakben. Böja hals och slappna av. Ledarskap är A och O, inget nytt, men nyttigt att repetera. Alla övningar var bekanta men vissa gjordes lite annorlunda än vad jag har lärt mig tidigare. Blev påmind om en hel del som jag kan ta med mig, speciellt nu när jag inte får rida på ett tag.

Vi började med att backa hästen med repet. Få den att stå till, där vi ville och så länge vi ville. Sedan övergick vi till att flytta bakdel med repet. Provade även att flytta bakdel med pisken genom att placera den på låret och få hästen att stanna när vi flyttade upp spöet på rumpan istället. Flytta bakdel med snärten och flytta bogen med handtaget. Små små detaljer som han anser vara viktiga.

Vi böjde halsen/nacken åt båda hållen. Vi skickade iväg hästen och kröp ihop lite för att få den att stanna och ställa upp mot oss. Skickade iväg åt andra hållet osv.

Noggrann med kroppsspråk, blick och placering. Vi övade ryggning inte bara med repet utan även med halsring.

Han var mycket noga med hingstarna på kursen, placering, avslappning och accepterade inget skrikande. Tur Ómur är snäll, hörde honom inte gnägga en enda gång på hela dagen, vilken tur. Tror faktiskt inte att Eyjolfur ens fattade att han är hingst. Ómur gick nog som valack idag :)

Vi fick jobba med placering av spöet, vår förlängda arm/skänkel. Vi fick även prova med flagga som sedan kan utvecklas till presenning.

Teori efter lunchen. Via DVD presenterade han Guy McLean för oss. En fantastisk kille på 33 år från Australien. Vilket häftigt arbete han gör med sina hästar. Ska söka lite på nätet och YouTube framöver. Imponerad.


Andra passet var uppsuttet. Mycket arbete med one-rein-stop från skritt, trav och galopp. Jag ska jobba mycket med en avslappnad trav, galoppfattning genom överrullning och enbart några få steg i galopp för att återgå till trav, för att förbättra galoppen. Mycket vanlig övning för femgångshästar med mycket pass. Galoppen var extra dålig idag, då underlaget i ridhuset var hemskt tungt och ojämnt.

Vi fick även jobba med halt genom öppna. En mycket bra övning som jag tar med mig hem. Fina halter utan att hästen föll ner i handen eller på bogarna.

Ómur var inte ett dugg brydd över flaggan som vi fick presentera för hästarna. Tyckte nog att det var lite skönt att försvinna bakom flaggan några sekunder och pusta ut.

En psykiskt kurs för hästarna inte så ansträngande för varken kondis eller muskler.


Avslutade morgonens pass med att sätta ihop alla övningar och använda allt i följd. Sedan var det bara att ta med det till ridningen på eftermiddagen och säkert till morgondagen.


Det tar 200 år (minst) att lära sig rida och jag har börjat om med grunderna idag. Tröstlöst kan vissa tänka men jag känner bara att det är härligt. Tänk att det finns så mycket att lära om och om igen. Tänk om man hade fått börja med dessa övningar för snart 40 år sedan, istället för att få lära sig rida med så mycket olater. Jag har den tyska ridningen i ryggsäcken och önskar att jag istället hade haft den spanska eller portugisiska. Varför inte den amerikanska eller australiensiska?!

"Min bästa läromästare är hästen. Hästen själv kan mer om hästar än jag någonsin kommer att hinna lära mig på en livstid"
Guy McLean

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"