En aning om vår...





Värmen kommer!!! Det har utlovats värme till veckan och redan ikväll kände vi av det, helt underbart. Det behövs också, hagarna är så gul-bruna. Men det finns små små prickar av grönt, där på backen. Det gröna väntar bara på lite värme för att titta upp. Både Häggen och Björken väntar också på värme för att låta knopparna slå ut.

På några ställen ligger t o m snön kvar och det är maj, katastrof. Tror aldrig det varit så här sent sedan vi flyttade hit. Visst har det snöat i maj, nått år, men snön har inte legat kvar.

I helgen har vi gått igenom stonas sommarhage. Den stora hagen består av tre "fållor". I den översta/första tror jag att vi släpper ettårsstona nästa helg. Jag tror och hoppas att det blir lite grönt i veckan och när värmen kommer tror jag det går i rasande fart.

Dom vuxna stona släppte vi på en sommarhage redan i helgen. Ingen grönska där men lite renare underlag i allafall.

Alla ston och ettårsstona har fått en pälsputs idag. Ettårsstona är roliga, står nästan i kö för att bli borstade. Alla förutom två, dessa får jag inte borsta och den ena skulle verkligen behövas, men hon vägrar.

Träckprov är gjort och dom som behövde har självklart blivit avmaskade innan vi nu byter hage på dom.

Till veckan börjar vi ställa i ordning hingstarnas sommarhagar. Dom består också av tre fållor. Det känns lungt fortfarande. Hingstarna kommer inte förrän till 1 juni.


Marie/Frimann och jag/Rakel, tog en tur ner till Kallstabäcken genom skogen och där nere vid bäcken har all snö försvunnit så vi kunde kliva ner i bäcken och låta hästarna svalka benen lite. Men i skogen finns det fläckvis med snö/is kvar och jag var ganska nöjd över att ha brodden kvar. Men nu måste jag verkligen ringa hovis, måste få till med sommarskor på ridhästarna.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"