1/2 grader som förstör



Det blev en lång dag på kliniken idag. Lastningen gick bra och Glória skötte sig galant, hon är lugnet själv. Enda gången hon stressade upp sig lite var då munstegen skulle in och detta utan "berusningsmedel", lite otäkt tyckte hon att det vart att någon skulle in i munnen på henne och kolla hennes tänder.

Intyget är så rent och snyggt förutom på ett enda moment. Det förbannade böjprovet som en annan aldrig skulle klara, klarade inte Glória heller. En halv grad på båda fram, lågt. Inget ovanligt alls på unga hästar, under töltsättningen, enligt mig. En halv grad är enligt mig något som borde avskaffas, störtomöjligt för ögat att se, antingen är det eller så är det inte!

Hon markerade ett par steg efter böjning, innan det släppte. Förr tyckte man att detta var ok, men inte längre. Nu markerar man intyget med en halv grad.

Detta är ett elände. Köparen blir självklart osäker när intyget inte är rent och hästens försäkring påförs en reservation, om man vill höja. Självklart blir reservationen omprövningsbar. Men jag som säljare vill ju inte höja försäkringen, så det är köparen som åker på en extra utgift och ett extra veterinärbesök, till våren.

I min värld är detta inget ovanligt, börjar se det alldeles för ofta på intygen. Jag valde att inte behandla. Ser fler negativa saker med ledbehandling än fördelar, speciellt när det är så här lite det handlar om. Även om jag hade valt att behandla idag och hon hade varit ren om några veckor så hade försäkringen ändå påförts en reservation. Så det hade vi inte kommit runt.

Vad händer nu, det får vi se. Glória pryder sin plats i stallet även ikväll <3, hon är fin och idag har hon även bevisat att hon är en härligt individ att vara ute och fara med.

Kommentarer

Inga-Lill sa…
Tråkigt...känner både med dig och den blivande köparen.Kram
Gun sa…
När jag närvarade vid ett böjprov inför inköp av unghäst så markerade denna liiite vid första 2-3 stegen. Då sa vet. jag citerar: "försök själv att stå med ben böjt i 1 min sen spring iväg utan att `halta`, jag skulle bli mera orolig om den inte markera" Detta var ngr år sen.
Så resonerar dom alltså inte nu då??
Håller med om böjprov.

Dessutom tycker jag man borde göra om dem, eller åtminstone ha samma standard på dem. Har varit med på böjprov av 7 Basjkirer, alla "unghästar" (alltså under 6 år, hästar av den rasen kan bli upp till 50 år gamla) där de flesta uppvisade halv grad, då de känner sig för innan de sätter benen i trav efter böjet.

En annan gång var det en annan veterinär som böjde två Basjkirer (unghästar då också), som anpassade provet efter rasen, då klarade bägge provet.

Hur springer men själv efter att ha knölat ihop benet i en minut?

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"