Avelsbedömning på Wången


Nu är avelsbedömningen på Wången slut för denna gång och detta år.

Högsta bedömningen fick Ask från Gullunge med 8,10 totalt, näst bäst blev Brjánn frá Stykkishólmi med totalbedömning på 8,08. Brjánn fick högsta ridegenskapsbedömning med 8,12 och sedan blev det omvänd ordning för där kom Ask på andra plats med 8,03.

Spes frá Litlu-Tungu II var det sto som fick högsta totalbedömning med 8,05 och på andra plats kom Atena frá Gardi med 8,03 och på tredje plats Von frá Ási II med 8,0. Dessa hästar var dom hästar som fick poäng totalt på 8,0 eller över.

Bästa exteriören på Wångens bedömning fick Atena frá Gardi med 8,29 och på andra plats kom Spes frá Litlu-Tungu II med 8,24.

Jag frågar mig alltid efter en bedömning, vilken häst jag skulle vilja ta med mig hem (drömma får man alltid)? Denna gång är det ett fyra årigt sto med 8,0 för alla gångarter, detta tycker jag är en super jämn och fin prestation av en fyra åring. Detta sto finns i Jämtland, är dotter till Spes och hon har en fantastisk far - Aron frá Strandarhöfdi. Vi får sannolikt se en super fin första klass bedömning på henne om ett år eller två.

Bilden ovan är på Spes dotter Ronja från Valne.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd