Hólar university Collage


På Hólar var det Tóti Eymundsson som tog emot oss och visade oss runt. Till sin hjälp hade han också Vikingur. Vi fick en rundvandring på anläggningen, där vi fick se privat hästar, ridskole hästar, anläggning, lektioner mm.

Jag fick lära mig något nytt, det pellets som vi eldar med i Sverige, använder dom på Island som strö i boxarna. Mycket billigare än spån, även fast dom importerar det från Estland, via Sverige. Kanske något vi bör titta på?

Vikingur berättade att från början fick dom till Hólar 100 ston, dom valde ut dom bästa och till slut var Trá fra Hólum enda stoet kvar och det är henne som Hólars avel bygger på.

På Hólar får man 4-7 föl per år. Man använder blupen, för det är den bästa statistiken som finns och den används som bas.

Tóti visade oss tre hästar ridna, en fyra årig hingst som heter Kristall frá Varmalaek. Kristall är musblack med stjärn och har samma mamma som Mökkur frá Varmalaek. Denna hingst har man stora förväntningar på. Även fast Kristall endast är 4 år gammal så har man redan bildat ett hingstbolag kring hingsten. Kristall har redan hunnit vara med på Landsmót, fast som föl. Det var när hans mamma Kólbrun fick hederspremie för avkommor vid 28 års ålder, då var han endast ett föl vid sidan av sin mor.

Ett sto från denna gård som ligger kvar på min näthinna är Trift frá Hólum, 4 år och brun. Efter Adam frá Àsmundarstödum och undan Trenna frá Hólum. Hon har en förväntad blup på 124. Är det något sto som skall slå vackra Diva från Gategården i exteriörbedömning, så är det detta sto. Hon var så vacker och hon visste om det.

Hon var inte till salu! Vikingur meddelade oss att om skolan hamnade i sådan ekonomisk kris så att hästar måste säljas, så skulle han sälja alla andra hästar innan Trift och innan han sålde Trift skulle han t o m sälja kyrkan och kyrktornet först.

Vikingurs tips!
Förvänta dig inge mer av någon av avkommorna. Samma förväntningar på alla. Favorisera inte.

När jag tog kort på det söta skimmelstoet ovan, det var då min kamera gick sönder. Så nu har jag inga fler bilder att visa, om jag inte får låna av mina reskamrater.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"