Ridkurs





I söndags var det höstens första träning hos Gummi på Valne gård. Underbart att vara inne i ridhuset. Fick mycket beröm för träningen jag lagt ner efter 3-dagars kursen. G var så nöjd så jag bad honom filma, så jag själv skulle få se. Men så fort kameran åkte fram var det en ryttare som spände sig och Stáli gick som skit. Filmen såg bedrövlig ut och jag hade ingen förståelse för berömmet. Tragiskt, blir likadant när man ska in på en tävlingsbana. Bäst går det ju hemma i skogen. Det är så fantastiskt att få sitta på en så "begåvad" häst som Stáli. Han ger mig sådan ridglädje, fast jag flera gånger under ett ridpass håller på att flyga ur sadeln pga hans stora rörelser. Han är dessutom "överkänslig" för pisken, så nuddar jag honom med den så händer det så mycket. Det är svårt att förlänga en skänkel och inte veta hur mycket den kommer att ge. Men vi jobbar just nu med att förlänga formen, han har lite lätt för sig att krulla ihop sig. Men han lär sig snabbt och börjar förstå att sträcka ut mulen istället för att dra in den. Det är detaljerna som gör det... Ps. Bilden är från filmen, så ursäkta kvalitéen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"