Thruma exteriörbedömd



Det gick bra idag, över förväntan. Att hon skulle få högre poäng än sin mor, Gigja, var jag helt övertygad om. Men att hon skulle få högre än sin far, Ómur, det trodde jag inte.

Hon fick 7,5 för benställning och i övrigt blev det bara högre poäng. 8,0 för huvud, proportioner, benkvalitet, hovar, man och svans. 8,5 för hals/manke/bog och rygg/kors.

Med det gamla faktorerna blir det 8,13. Jämföras med Ómurs 8,04. Enligt ”folk mun” 1-klass!!!

Med det nya beräkningssystemet vet jag inte ännu. Måste erkänna att jag inte lärt mig dom nya faktorerna ännu. Men resultatet lär komma ut på WF imorgon.

Hon skötte sig galant, stod väldigt stilla på mätningen och exteriörbedömningen. Hon tvekade aldrig att trava. Men då har vi ju tränat i veckan också. Har inte tagit ett ”medvetet” töltsteg i veckan. Bara prioriterat trav. Även tränat att springa för hand.

Minns inte alla mått från mätningen men hon är 142 cm i mankhöjd. 131 cm i rygg och 137 cm över baken. Knä och skena skilde exakt 10 cm, som det ska göra och bröstets djup var 64 cm. Övrigt kommer även det på WF.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"