Höst

Gerpla med föl

Varit iväg till Italien några dagar och igår kväll njöt jag av hösten när jag strosade runt i hagarna igen. Kroppen får verkligen ställa om, från morgondopp i poolen, sandaler och bara ben till täckjacka, kängor och långbyxor på kvällen.

Fridfullt och vackert med gula aspar och röda rönnar. Björkarna är fortfarande gröna, men tids nog får dom också en fin gul färg. Men inget slår den vackra aspen.

Mycket vatten i betet, för vi behöver inte fylla på så värst mycket vatten just nu. Det mesta häller vi ut när vi skurar ur baljorna.

Fölen är fulla av liv och bus, jätteroliga att studera dvs när dom väl glömmer att jag är i hagen. För så länge jag är där vill dom gärna vara med mig och se vad jag pysslar med. Härligt nyfikna.
Dimma med föl
Hingstarna har varit på rymmen medan jag varit borta. 8 stycken unghingstar är inte kul att ha rännande på byn. Men tack och lov var både Leif och Stina hemma och kunde fixa problemet tillsammans med några grannar.

Några veckor till blir både hingstar och ston kvar. Bete finns det gott om och ännu har vi inte haft minus på nätterna så vattnet har hållit sig isfritt. Men det är nära, temperaturen börjar närma sig nollan på nätterna och alla hästar har börjat sätta vinterpäls rejält. Vi är redo med våra varmvattenbaljor men väntar gärna ett tag till.

Riktigt varma dagar så är det jobbigt för hästarna att bli ridna, dom blir väldigt svettiga med pälsen. Samtidigt är pälsen jättebra att ha mot dom agresiva knotten som kommer så här mot slutet av säsongen.

Vi har lite smått börjat höa alla ridhästar men bara ridhästarna, inte unghingstarna eller avelsstona, dom går helt på bete fortfarande. Betet återhämtade sig fint efter torkan som var i juli. Tror även att andraskörden blev god för bönderna i Jämtland. Många håller på för fullt fortfarande.
Fölet i mitten efter Hrodur från Gröna gången, dom andra två efter Glodafeykir frá Halakoti

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"