Tävlingshelg på Wången

 
Bedömningsporten som vi håller på med är svår att förstå.
Har ridit Stilpass igår, femgång, tölt och speedpass idag. Speedpass är "enkelt" det är grön eller röd flagg som gäller, allt eller inget. Men ovalbanegrenarna kommer jag aldrig att förstå mig på.
Fick många sexor för tölt momentet idag, både i femgång och tölt. Har aldrig fått det tidigare så det känns kul. Problemet är bara att han kändes ungefär som han alltid gjort. Varken bättre eller sämre. Även kommentarerna är exakt dom samma som jag fått när jag fått 4,5-5,5 poäng. Lustigt.
Får bra poäng för skritt och trav. Allt från 6,0-7,0.
Sen har vi våran hemska galopp. Det är ett moment av stor pinsamhet. Jag verkligen lider vartenda steg. Vi har tränat mycket galopp i vinter. Galoppfattningarna har blivit bättre men inte galopp kvalitén. Gissa om min förvåning när jag idag fick en 6:a för galopp. Man ska inte klaga eller ska man det? Likaväl som man klagar på dåliga poäng kan man ju klaga på bra poäng. Tycker verkligen inte att vår galopp förtjänar någon 6:a.
Sedan har vi passen i femgången. Den gör mig förbryllad. Första fick jag sen läggning på. Det dömer domarna väldigt hårt på. Någon gav 0 någon annan drog av 2 poäng. Känns inte som om det är lika tufft med tidiga läggningar, vilket jag själv tycker är tuffare för hästarna i doserade kurvor. Min andra pass, kände jag mig väldigt nöjd med fick allt från 0 till 6,5 för den??????? Min tredje pass, blev ingen pass alls. Men gissa om jag blev förvånad då jag ändå fick 2.5 för den??????
Imorgon två finaler, femgång på morgonen och tölt efter lunch. Går in som 2:a i båda. Det blir mycket troligt höger varv i femgången. I tölten blir det svårt att slå dom poäng vi fick idag. Vi rider för övnings skull.
 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"