Gaskolik

 
Igår kväll fann jag Ómur i boxen med kolik. Han låg och rullade sig när jag kom till stallet för att ge natthö. Inte bra, på med reflexvästen och ut och gå. Vi gick och gick och gick, han bajsade och pruppade?

Vi hade en härlig ridtur på dagen, tog in honom vid 17-tiden och fodrade em hö. Någon gång mellan 17-21.00 har han bajsat. Sedan bajsade han när jag promenerade med honom. Men varje gång vi stannade började han krafsa. Släppte jag in honom i boxen ville han bara lägga sig ner.

Ringde till slut veterinären och medan vi väntade, en timme, var vi ute och gick. När vet. till slut kom vid 12-slaget, var killen lite bättre. Kunde stå i boxen utan att vilja ligga ner eller krafsa. Men hängde med huvudet och tittade sig flera gånger mot flanken.

Vi satte in hela behandlingen, smärtstillande, kramplösande, lugnande för att kunna ge parafinolja. Vet. kollade honom även rektalt.

Konstaterade till slut gaskolik.

Någongång efter 02.00 tog jag en sista promenad och sedan släkte jag i stallet för någon enstaka timme. Det blev två frukostar för honom, för att fördela upp hötussarna. Leffe hade möjlighet att åka hem på förmiddagen för att fodra och titta till honom.

Nu håller vi tummarna!

Tacka vet jag söndagkvällar, så kul att ringa veterinär under dyraste jourtid :(

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"