Vissa älskar höra sin egen röst...

Föreläsningen igår kväll var jättebra. Tjejen som föreläste var agronom och mycket påläst och duktig.

Det var välbesökt och det var många bra och intressanta frågor som dök upp. Synd bara att vissa människor älskar att höra sin egen röst och har ett behov av att framhäva sig själva. Det var speciellt en person i publiken jag hade lust att stoppa lite (mycket) hö i munnen på. Den redan långa föreläsningen blev ännu längre pga henne.

Som jag anade fick jag många påminnelser och aha-upplevelser. Som alltid, men även lite nytt.

Visste ni t ex att en fånghäst (akut) inte ska ha morötter. Har jag aldrig tänkt på. Mycket socker i morötter. För mig har morötter bara varit lite belöning. Skulle helt klart ha kunnat ge en fånghäst en morot som lite tröst, om den nu ville äta.

Jag har alltid funderat på hur mycket en häst med fri tillgång, egentligen äter? Speciellt bete? Det går ju att mäta om man vill, bara att klocka hästen, när man ger hö. Men bete är ju svårare. Igår fick vi en liten fingervisning. En häst på 500 kg äter ca 18 kg hö och 75 kg bete. Intressant och ganska ofattbart att dom hinner få i sig så mycket gräs.

Som vanligt när man pratar foder så kommer man alltid in på fetma, eksem och fång och även igår. Så några tips på vägen till alla som vill fodra med mindre socker är att ha mycket svinglar och timotej i höet, det ger lägre socker. Hösilage innehåller mindre socker än vanligt torrhö.

Vill man ge torrhö till akut fånghäst kan man blötlägga torrhö i 12 timmar, för att minska sockret. Absolut inte doppa nytt hö i samma vatten igen, för då fångar höet upp sockret igen. Man bör då tänka på att med sockret försvinner även andra mineraler/vitaminer. Har man möjlighet ska man byta ut torrhö mot hösilage/ensilage av god kvalitet till sin fånghäst.

Som vanligt blir man alltid lite fundersam efter foderföreläsningar. Vad får mina hästar i sig, får dom tillräckligt, har dom brist, får dom tuggbehovet tillfredsställt, kluvet och stressigt att vara hästägare.

Jag säger som vanligt analysera ditt hö, ge bra hö, då kommer vi långt. Det blir också oftast billigare i längden.

Vi måste ställa krav på bönderna att dom analyserar sitt hö, köp inte hö som inte är analyserat. Då har du absolut ingen aning om vad du ger och mer än så är väl din häst värd.

Jag ska boosta mina vänner med lite selen, koppar och zink inför sommaren. Det är dom värda!

Och till sist, det viktigaste: Duger inte vattnet åt mig duger det inte åt hästen!


Detta ska varje hästägare kunna

Kommentarer

Jovisst måste vi ställa krav på analyserat foder men vi måste även lära oss att ställa krav på att bönderna ska försöka odla bra foder. Ekologiskt gärna, miljövänligt och med god hållbarhet inför framtiden.
Många får analyserat foder men förstår inte vad man ska göra med analysen.. De vet inte hur man ska räkna ut eller göra en bra foderstat till just sin häst.

Bara för att man får analyserat foder innebär det inte att fodret eller fodertillverkningsprocessen var/är bra.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd