Slowfeeding



Bruno fick vara provkanin för ett Slowfeedingnät under sin tid på boxvila.

Ville ge honom något att göra, plocka med, när han stod på box hela dagarna. Ville ändå inte ge honom fri tillgång på hö. Även om han säkert hade klarat det då han är en unghingst som växer. Men det blev också väldigt stökigt i boxen med fri tillgång på hö. Jobbigt att mocka och dyrt med spån. Bortkastade pengar.


På mindre än en månad var det fyra gigantiska hål i nätet. Snål som jag är har jag ful-lagat med balsnören. Näten är ju inte gratis och vill gärna ha lite mer för pengarna än 3-4 veckor. Det hänger fortfarande med. Men är varken snyggt eller säkert. Hästar kan sätta balsnören i halsen.

Inköpt på Granngården. Vet inte om det är marknades bästa eller sämsta kvalitee men jag är inte nöjd till det priset.

Det positiva är att det inte blir något höspill och hästen har något att göra en längre tid.

Jag är inte helt bränd. Ska prova ytterligare, men ska då inhandla det någonannanstans. Så om någon har tips på nät ni är nöjda med, meddela mig var in köpt dom.

Den största fördelen som jag kan se är att det är mycket svårare för hästarna att fastna med hovar/skor.


En fundering kvarstår?! Hur sliter detta på hästarnas framtänder? Det får framtiden utvisa, tror jag.

Kommentarer

Susanne sa…
Vi har två nät som vi har haft till olika hästar under två års tid. Det är dessa nät http://www.hooks.se/product.aspx?productid=710130&deptid=1167&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Inte ett endaste hål under den tiden. Vet inte om hästarna är snälla mot nätet eller om det helt enkelt är bra kvalite.
Therese sa…
Hej!
Jag har också slowfeeding nät till mina hästar. Många olika storlekar på nätet, jag har de som är gjorda för en bal. Köpt på caisas shop. Dyra men bra! Haft i två år nu och inte något hål!
Elin sa…
Caisas shop har de bästa näten! De var de som gjorde originalen, de andra är bara, enligt min erfarenhet, sämre kopior! Alla våra hästar har haft deras nät i två år och endast ett har fått ett hål! Tycker jag är bra utdelning :)
M A Friman sa…
Tack för era kommentarer. Jag ska helt klart prova ett annat fabrikat.
Anna sa…
Jag är lite skeptiskt till slowfeedingnät då min häst fullkomligt hugget tag i nätet och sliter i "repet".. Jag funderar också på hur framtänderna mår efter denna hårda behandling. Så jag har faktiskt lagt tillbaka nätet i stallskået och har satt upp ett hösegel i boxen (bara för att minimera höspill i boxen). Ute får de på backen.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"