Nyårsnatten

Nyår firar vi alltid hemma, för hästarnas skull. Vi har tur för i vår by bor det djurvänliga människor. Här skuts det smällare/raketer men enbart en mycket kort stund och inte alls mycket och på ett speciellt ställe. Vi har en tradition att träffas vid "Drolbacken" allihopa från byn till 12-slaget. Det är en bit ifrån all bebyggelse, gångavstånd.  Drolbacken ligger högt och det kan vara en makalös utsikt över både Ås och Östersund. Smällarna som skjuts där hörs inte till hus, stallar, hagar och dyligt om vinden ligger bra till. Vi får också en makalös utsikt över raketerna i både Ås och Östersund, vid bra väder.

På detta sätt kan våra djur få ett lugnt 12-slag och vi människor kan njuta av raketer. För även jag erkänner att det är vackert att titta på. Men jag kan avtå för djurens skull.

Dom senaste åren har det varit så himla lugnt så jag har slutat ta in alla hästar. Förr, dom första åren, tog jag in alla, knökte in alla hästar i stallet, flera i samma boxar och gjorde t o m boxar i stallgången. Satte på radion, hade tänd belysning och gjorde hästarna/katterna sällskap vid 12-slaget. Helt sjukt...

Nu behövs inte allt detta. Ston med föl får gå ute och stallet har dom tre vanliga hästarna installade, radion på och ljuset är tänt och jag kollar  självklart till alla hästar efter 12-slaget. Jag umgås dock med mina grannar och njuter av 12-slaget. Men jag skulle fortfarande inte våga åka hemifrån, vill vara hemma för säkerhets skull.

Ikväll ska vi fira nyår och nyårsnatten, med goda vänner/grannar, god mat och vackra raketer. I en harmonisk miljö.


Jordbruksverket vill påminna om vad som gäller ur djurskyddssynpunkt. I djurskyddslagen står det att djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande.

Råd till sällskapsdjursägare inför nyårshelgen:

  • Lämna inte hunden ensam på nyårsnatten.
  • Ta med hunden på långpromenad eller aktivera den på annat sätt tidigare på dagen.
  • Överväg att låta utekatten vara inne under nyårsnatten.
  • Utekaninens bur ska vara placerad i ett skyddat läge.
  • Skydda sällskapsdjur som hålls inomhus genom att dra för fönstren och stäng dörren till det rum där djuret vistas under nyårsfirandet.
  • Lugna djuret genom att sätta på radion eller stillsam musik i bakgrunden.
  • Lämna inte hunden eller katten ensam med ett dukat bord eller tillsammans med levande ljus om ni ska ut i trädgården eller stå på balkongen och titta på fyrverkerierna.

Gott nytt år!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"