Arg på Jämtkraft


Jag har i alla år klarat mig ifrån leriga hagar. Men det kräver planering, jobb och lite fundering. Flytt av hästar och lån av mark. Man kan inte belasta små hagar hur mycket som helst. Mina vinterhagar är ganska små och därför har jag flyttat runt hästar och försökt flytta dem till sommarhagarna ganska tidigt och åter ganska sent. Lite arbete som har medfört att hagarna har hållt sig i bra skick i alla år.

Förra hösten var JÄMTKRAFT till byn och grävde ner alla kraftledningar. Toppen men...

En ledning gick rakt igenom två av mina vinterhagar. Efter grävning och stök så fixade dom till alla vägar och gräsmattor, satte på nytt grus och sådde ny gräsmatta. Superfint!

Men av någon anledning värdesatte dom inte hagmark på samma sätt, här lämnade dom leran efter sig. Fixade ingenting, bara grävde, skyffla igen och for hem. Detta klarar inte ens den bästa av hagar och nu när jag var tvungen att ta hem två ston tidigare till vinterhagen, för några veckor sedan, så är det kört!

Det trista är att det går aldrig att få tillbaka det gamla starka underlaget, om man samtidigt är tvungen att använda hagen. Det enda som hjälper nu är troligtvis ASFALT!!!

Leriga hagar kan ju även medföra sjukdomar/skador på hästarna, det är inte heller säkert för den som hanterar hästen att behöva gå in i en lerig hagen, stövlarna fastnar, hästarna beter sig annorlunda med det usla underlaget. Livet blir så sabla stökigt och bökigt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd