Tävling på Wången


Tävlingarna haglar tätt just nu. I helgen var det dags på hemmaplan.

Tölt och fyrgång, T1 och V1, båda dagarna. Inga finaler bara uttagningar.

Igår var det något konstigt med Stáli, märkte det i collectingring inför första grenen. Han drog åt handbromsen och bjöd inte på nån framåtbjudning alls. Känslan var inte bra. Vad som var fel vet jag inte, men idag var han sitt gamla jag igen.

Söndagens resultat: 






Helgen har fått vara en riktig träningshelg. Har ridit tölten åt olika håll dvs började åt höger igår och vänster idag. Började dessutom på bortre kortsidan igår och den närmsta idag. Bara för att testa.

I fyrgången har jag inte bytt varv men däremot provat olika gångartsföljd. Allt för att lära känna Stáli och kanske komma fram till vad som funkar bäst. Fick bättre poäng för ökade tölten, när jag tog den efter galopp än när jag tog den efter korta tölten.

Ändrade dessutom längden på stiglädrena i tölt och fyrgång. Bara för att underlätta för mig i traven.



Vi har fått en 7:a för trav. Alltid kul att nosa på sånna poäng. Ändå vet jag att det finns så mycket mer att jobba med i traven, min balans, formen, tempot, schvunget…

Korta tölten var bättre i Sundsvall förra helgen. Samtidigt är jag så glad att vinterns träning givit resultat. Han är så fin i framridningen, men sen får jag problem när jag rider in på banan. Svårt att bibehålla mjukheten och bärigheten på rakt spår.

Galoppfattningarna har blivit rätt i helgen, men inte riktigt så bra som jag vill ha dom. Däremot har jag jättesvårt att sitta ner i hans galopp, speciellt när jag inte orkar hålla ihop honom. Han blir lite för lång för mig och tempot för högt. Mer träning…

Fick en 5:a för skritten, oops oops (på söndagen).

Ökade tölten har jag inget att säga om, vi är inte där än. Men vi har gjort så gott vi kan med det vi har i dagsläget. Egentligen borde vi inte rida i T1 och V1, med tanke på ökat tempo tölt. Får se hur jag gör nästa gång det är dags att tävla.

Steglängdsökningarna likaså, vi har inte tempot och har precis börjat öva på ökning och nedtagning. Kanske ska vi ha det som utvecklingsmål under nästa vinter!?

Det går långsamt framåt.


Nöjd Stáli hemma i hagen igen, lyckligast lerig :) 


Lördagens resultat: 




På lördag red jag fyrgången med gångartsföljden, arbetstempo tölt, ökat tempo tölt, galopp, trav och skritt och till söndagen ändrade jag till arbetstempo tölt, galopp, ökat tempo tölt, trav och skritt.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"