Ryttaren stör helhetsintrycket

Idag var jag till Gummi och red en privatlektion. 

Jag fick jobba med mjukgörande, forma, böja, flytta, få med bakdel, eftergift, samling, kort tempo, tempoväxling, galopp tölt galopp, trav i låg form, öka traven utan att han blir lång. Halt och ryggning. Åh vad det var kul…

Ni förstår ju själva. Det var en lektion för att hitta ridglädje. Det var inte en lektion där man grottar ner sig i en specifik detalj.

Oj vad jag behövde detta.

När man har tävlat två helger och läst sina kommentarer så är man inte så pep. Åtminstone jag är ganska låg och kapad vid fotknölarna. Då menar jag inte ok takt, bra tempo. Dom är helt okej och beskrivs i domarhandledningen. Men att få kommentaren: Ryttaren stör helhetsintrycket - det är varken snällt, pedagogiskt eller nödvändigt!

Alla gör vi vårt bästa, just där vi är just nu. Ridning är det bästa jag vet och jag är ingen talang. Men jag tränar och tar hjälp. Hoppas att utvecklingen går framåt, även om jag vet att det går väldigt långsamt.

Jag har hittat en tränare som passar mig utmärkt, ibland är han snäll och mesig och ibland tuff och hård. Precis vad jag behöver. Känner mig och mina hästar, kan välja sina kommentarer. Han är ett proffs på att rida och han kan förmedla ridning.

En domare som ser oss, kanske bara en gång vartannat år, ska nog hålla sig till ok och bra. Ren takt eller inte.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"