Publik på avelsbedöming?

 I helgen var jag på avelsvärdering på Wången. Avelsvärdering av hingstar, andra raser än Islandshästar. Några shettisar, några welshar, men mest av allt nordsvenska bruksnordisar.

Läktaren är varje år fullproppad med folk, dock äldre män i pensionsålder. Men jag är lika fascinerad varje gång. Vad gör dom som inte vi gör inom islandshäst, eftersom dom får alla "gubbar" att lämna kaffekoppen hemma och bege sig till Wången. Dricka kaffe, snacka häst och framförallt se årets hingstar. Jag vet inte vad som är annorlunda???

Bedömningen är lika trist som våran, hästarna ställs upp, domarna tittar och skriver sina egna anteckningar. Hästen skrittas, vid hand, fram och åter, hästen travas, för hand, fram och åter. Exakt lika som avelsbedömning av Islandshäst. Publiken får göra sin egen bedöming, ingen speaker säger något högt. Man får inget veta under bedömningens gång (det får man dock senare, vid prisutdelningen).

Men våra läktare gapar tomma. Ja, ja, nära och kära är där plus ca tre helt utifrån.

År efter år är vårens hingstbedömning på Wången fullproppad med folk på läktaren i Wångens ridhus. Tillställningen är skittrist, hästarna är glansiga och superflotta. Så är det ju med Islandshästar också, tillställningen skittrist och hästarna glansiga och superflotta. Vårat jippo är dock i juni och deras i april. 

Men vad är skillnaden, är det månaden, har man inget annat att göra i april och jättemycket att göra i juni? Vardag och helg, absolut, vår bedömning på Wången är alltid en vardag, deras en söndag. Det är lättare när man är ledig. Men är det kulturen? Vad händer med nästa generation, blir läktarna tomma då, även för nordsvenska bruksnordisar?

Är det så här det är att gå på avelsbedömning på Island, i april? Sitter gubbarna där då med en kopp kaffe, tittar och snackar hästar? Det skulle jag vilja uppleva.

Men nästa generation, är vi redan där och dom har det framför sig?

Jag har inte svaret, jag vet inte, vet du? Jag vet bara att jag är jätteimponerad av deras "publikmängd" oavsett kön och ålder. Jätteimponerad och dessutom är det mer familjärt än vad våra bedömningar är, men det är en annan fråga.






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"