Förvänd sluta


 Idag har jag och Stáli varit till Valne gård och ridit privatlektion för Gummi. Så himla skönt att komma in, när det är detta trista slaskiga väder. Så här ska vi inte ha det i februari, det är lite för tidigt. Låt kylan komma åter och så tar vi slasket om en månad ungefär.

Har svårt just nu att hitta koncentration och focus hos Stáli just nu, ute på landsvägen. Ridplanen har en meter snö, är inte plogad efter den sista snön kom. Så det var jätteskönt att få komma in och hitta focus.

Har lite svårare att få den ena diagonalen att arbeta dvs vänster bak/höger fram. Den andra diagonalen är mycket enklare.

Så idag plockade vi den förvända slutan i delar och vips så kom vänster bakben hur lätt som helst. Det är så skönt att rida för instruktör och få detaljerna på plats. Istället för att harva själv och bara trassla till det.

Lätt i höger mungipa - ställd i nacken - böjd i halsen - inner bog och sedan ber vi om vänster bak. Lätt som en plätt. Avslappnad häst och nöjd ryttare.

Även om jag ridit i så många år så strular jag ofta till det med sluta, öppna, förvänd sluta och förvänd öppna. Får jag hålla mig på fyrkantspåret så orkar hjärnan tänka men när man skall göra övningarna tex på en volt och dessutom byta varv några gånger. Oj oj, vad min hjärna kan krångla till det.

Men älskar övningarna!


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"