Hittat rätt?!

5 årigt sto
Hur och när vet man att man har hittat rätt häst. Har jag hittat stoet med stort H?! Har iallafall efter helgens provridning beställt veterinärbesiktning.

Hon har förstklassig stam, hon är söt och jag satt bekvämt på henne och blev glad av att rida henne. Vad mer behövs, är inte detta det viktigaste? Hon har "några" brister, hon var mindre än vad jag hade tänkt mig, men har en rejäl manke och känns inte liten när man rider henne. Går idag i lite för hög form och därmed känns halsen lite kort. Men tittar man på hennes proportioner så är den inte så värst kort.

Sen får man inte glömma att hon bara är 5 år, när man provrider. Hon har väl separerade gångarter, lätt för alla gångarter och kommer bli flott med mer styrka. Hon är pigg och arbetsvillig, det gillar jag mest av allt. Inte fux, som jag oftast faller för, utan rödblack.

Planen för henne, om hon flyttar till oss, är att rida henne fram till sommaren, sedan betäcka med Stáli. Åter lätt ridning i höst så hon formas i grunderna till den jag vill ha. Sedan blir det förhoppningsvis dräktighet och fölning under nästa år. Som sjuåring sätts hon åter igång och förhoppningsvis visning som 7- eller 8-åring.

Men först ska hon igenom en veterinärbesiktning...

Går den igenom så ska jag berätta mer för er.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"