Trafikolyckor med häst



Idag tog det tid att komma hem från jobbet. Vi hamnade i bilkö på E45:an. Det hade skett en trafikolycka. Exakt hur vet jag inte men tre bilar var involverade och en transport hade vält och hamnat i diket. Tre panikslagna hästa lösa på bilvägen. I totalt mörker. Otäckt!

Det får en att tänka till. Nylon eller lädergrimma? Panikhake eller inte. Kniv i transporten, dessutom vass och i toppskick..Något att skruva lös bommen med oftast utifrån. Jag sätter alltid på minst en benreflex på hästen när jag transporterar kvällstid. Slarvar men försöker alltid ta med reflexväst. Varma kläder, Bra skor, att gå i för att promenera med häst. Handskar. Hjälmen med även om du inte planerat att rida.

Idag kom jag på att jag skall lägga extra grimskaft i bilen. Dom kan ju alltid ligga där. Extra grimmor skadar inte heller. 

Ficklampa kanske inte är fel heller. 

Alltid täcke med utifall att. Ojoj mycket kommer jag på utifall att olyckan skulle vara framme. Hemska tanke.

Fick senare rapport att hästarna mådde bra.

Kommentarer

Usch. Det där är en riktig mardröm. Och, du har så rätt. Ficklampa - check. Kniv - check. Men täcke och grimskaft ska jag absolut packa i bilen också. Det kan för den delen vara bra att kunna svepa in sig i en hästtäcke själv om något händer.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

"Lotagen-träsket"

Mobila vindskydd