Sadeln


Jag har glömt att berätta om sadeln som jag har kunnat börja rida i igen. Fick låna denna sadel av Gummi, han har i sin tur fått "låna" den av Benni Lindahl för att prova sadeln på en/flera passhästar.

Sadeln är en Stübben, Freedom, en equi-soft sadel med uppdelat biomekaniskt trä som anpassar sig till hästens bakbensrörelser och underlättar för fri rörlighet och lindrar tryck på hästens rygg och samtidigt anpassar sig till ryttarens rörelser. Den är speciellt framtagen till passhästar.

Den ökar även "ventilationen" mellan hästens rygg och sadeln dvs förbättrar luften på hästens rygg och minskar därmed värme/tryckskador.

Den är inte alls framtagen för gamla tanter med ont i svanskotan. Men uppenbarligen fungerar den även för det. Eftersom den blir rörlig i dom olika delarna när hästen flyttar fram/bak sina bakben, lättar trycket mot min rumpa och min svanskota får vara i fred. Jag har alltså mindre ont i denna sadel än vad jag har i en stol och en vanlig sadel.

Sadeln sitter dessutom perfekt på Ómur, han har inga märken i pälsen att sadeln skulle ha rubbat sig under ett ridpass.
Jag tror att man kan få vilken som helst av Stübbens sadlar med detta delade trä.

Bilden är lånad från Stübbens hemsida.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"