Hösilage



Hur blött får/kan hösilage till häst vara?

Jag har ingen erfarenhet av hösilage, har aldrig velat fodra med det av många olika anledning.

Men i vintras provade jag till avelsstona. Det jag hade i vintras var näst intill torrt.

Nu skördas det hösilage på grannens mark. Jättefint och har torkat fint idag i stormen som varit. Men självklart inte lika torrt som soltorrt hö.

Kan man ge detta till hästar? Är det hanterbart i vinterkylan eller blir det bara en frusen knöl?

Marken som höet tas ifrån är ju mark som jag tidigare fått torrhö ifrån. Prima torrhö med fina värden. Men "höbonden" har tröttnat på att vänta på finväder hela sommaren för att få torrt hö till mig. Tyvärr!! Jag är 10 ton torrhö fattigare :(

Kommentarer

Anna sa…
Jag använder hösilage.
Problemet är att om hösilaget är väldigt blött så blir det otroligt svårhanterat i kylan, särskilt rundbalar, det sitter fast, blir en ismassa. En del hästar får dessutom diarré av detta ishö. Då är det bättre med lite torrare hösilage som är kakor (finns faktiskt såna med totalvikter på 300kg), runt 65% TS-halt eller t om lite mer 70%. Nu vet jag ju inte om du planerar att ge fri tillgång eller inte. Eller förvaringen - för minsta lilla hål på balarna (t ex en katt som använder det som ramp eller klobräda) kan få dem att mögla och det känns hårt att slänga runt 200kg mögelhö bara för ett litet hål. Vid varma årstider brukar vi också öppna hela balen och torka den, så att det blir som hö. Funkar prima.
Anna sa…
Ohh, glöm inte vaccination mot botulism. Visst, det täcker bara en variant men det är den varianten man har mestadels här i Sverige och det är en extremt plågsam död..
Louisa sa…
Beror på om du har balen i stallet, utomhus eller i en lada/hall/skjul. Har haft hösilagebalar som varit stenfrusna men tinat inne i stallet över natten.
Med ett TS under 65% har du en bal som helt klart kommer att frysa. Ju högre TS desto mer likt hö är det och desto längre är hållbarheten.
Själv tycker jag bäst om hösilage, hästarna tycker om det och det är ofta konserverat bra. Visst det händer att någon bal får trasig plast, men hanterar man dom väl så händer det inte.
Man ska vara mer försiktig framåt vårkanten när det blir varmt då en silagebal kan börja "koka" och blir dålig (kan oxå självantända).
Kortfattat: Har du fler än tre hästar så är det inga problem med en hösilagebal på ett TS på minst 65%, om nu balen får komma in och tina i ett halvdygn. (finns oxå värmemattor till silagebalar)

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"