2:a semesterveckan


Från högt där uppe på hölasset

Tredje semesterveckan startar idag. Förra söndagens prognos stämde väl och nu är gårdarnas hö bärgat. Vi hade strålande väder förra veckan, mycket varmt, massor med sol, frukost, lunch och middag utomhus, bad och sol. Inatt har det regnat och frukost intogs inomhus, ordningen återställd.
Här står vi högt upp och bygger höberg

Hästarnas motion har dessvärre kommit på undantag eftersom vi hjälpt till med hö på två granngårdar. Är man många är det riktigt kul, men dock slitsamt och tungt.

Trött sambo, kommer inte skaffa hästtjej efter mig

Jag kan dock inte ta åt mig all ära. Jag har ju även varit på vift under veckan. Ända ner till Linköping för att hämta Meyla och sedan åter kört henne till Oviken. Men bildbevis finns att jag åtminstone en gång har åkt hövagn, se nedan, och gissa vem som stått bakom kameran. Så någon gång måste jag ju ha varit närvarande.


Se så stark jag är, håller upp L på mina bara händer :) och se himlen, så otroligt blå. Värmen var enorm och det gick åt mycket dricksvatten. Skulle varit trevligt att bättra på solbrännan också. Men det trista med höbärgning är just att man oavsett värmen måste vara enormt påklädd om man inte vill ha små sticksår på hela kroppen. Sår som svider utav bara den när man sedan duschar, aj, aj, aj.



Nöjd höbonde som börjar hösten med ca 1000 färdigbuntade torra höbuntar i ladan. Dessutom skullen full med löshö. Den andra bonden med ca 700 färdigbuntade torra höbuntar i ladan. Trist dock att båda hotar med att sluta som höbönder, den ena helt och den andra hotar med att sluta med torrhö och övergå till rundbal. Trist trist, då jag absolut inte vill övergå till rundbal.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"