Már från Jemthagen



Idag har jag varit till Valne gård och hälsat på vår unghingst Már. Han har tagit inridningen mycket positivt, går i alla gångarter utan problem. Mycket duktig på fler än fem gångarter, så som fyrtaktig trav och grisepass. Men lika glad är han för det.

Blir säkert en mycket trevlig ridhäst (åt mig kanske) i framtiden. Viktigt blir att alltid jobba och vara noga med formen, han har en tendens till underhals och det är den negativa biten av hans exteriör, i övrigt tycker jag att han är riktigt fin exteriört. Inget extra utöver det vanliga men jämn och fin.

Han kommer inte att visas nästa år. Misstänker att flera undrar. Han kommer däremot att ridas ett par veckor till och då ska det nötas in lite sidförande grunder. Sedan släpps han ut i hingstflocken och tas inte in förrän till sen våren igen. Sedan blir det jag som får rida lite nästa sommar, det ser jag fram emot.

Vi spar med kastration till nästa höst. Han är så pass lugn och snäll så det gör inget om han går kvar som hingst ett tag till. Vi har ju möjligheten att ha honom som hingst eftersom han på vintern kan gå på Valne gård och på sommaren hemma hos oss.

Sedan får vi se om vi kanske kommer till en visning när han är fem, men då kan han komma till visning som vallack. Varför då undrar nog många, men det är för att visa vad hans mor, Hraffa, ger för avkommor. Vi får se, det är en dröm, som kanske inte kommer att slå ut. Vi har ju några andra visningshästar som står på tur också, vi får helt enkelt se med tiden hur vi prioriterar.

Kommentarer

Inga-Lill sa…
Han haaar fint huvud (tycker jag ;))
M A Friman sa…
Tänkte på dig idag när jag tittade på honom. Den är faktiskt finare med lite vinterpäls :) På sommaren sticker kindkotorna ut lite för mycket, tycker jag.

Populära inlägg i den här bloggen

Hästens skål

Råd efter kastrering av hingst

"Lotagen-träsket"